50% goedkoper dan een notaris ->

Successierechten berekenen

Peter Louwies

07 Feb 2024

Successierechten berekenen dlp aangifte nalatenschap

Successierechten worden gedefinieerd als “belastingen op de erfenis”. Om het anders te zeggen, het bedrag dat de erfgenamen aan de staat moeten betalen als ze goederen van de overledene ontvangen.

Successierechten, een “erfenisbelasting”

Als iemand overlijdt, kunnen zijn bezittingen als erfenis worden nagelaten. Deze bezittingen worden in de nalatenschap opgenomen en vallen onder deze specifieke belasting.

Elke erfgenaam wordt belast met erfbelasting, ook wel successierechten genoemd, op hun deel van de erfenis. Het is dus het bedrag dat de staat int op de waarde van de goederen die aan de erfgenamen worden gegeven.

Het totaal kan worden berekend door deze formule te gebruiken:

  • De status van de erfgenamen (partner, kinderen, familie, vrienden, stichtingen, enz.)
  • De omvang van de erfenis: het aantal goederen minus de schulden die nog openstaan
  • het getrapte tarief van een van de drie landen waaruit België deel uitmaakte.

Aan wie en wie moet de kosten worden betaald?

De successierechten of erfbelasting moeten meestal binnen twee maanden worden betaald nadat de erfbelasting is ingekohierd. Het vastellen moet binnen de drie maanden na de aangiftetermijn van nalatenschap, of vier maanden na het overlijden.

De erfbelasting wordt betaald door de erfgenamen. Zoals hierboven vermeld, variëren tarieven en prijzen in België afhankelijk van de regio, de relatie tot de overledene en de waarde van het vermogen dat de erfgenamen erven.

Daarom moet er bij de berekening van de successierechten onderscheid worden gemaakt tussen verschillende soorten erfgenamen op basis van hun relaties met de overledene. Desalniettemin moet ook rekening worden gehouden met de status van de wettelijk samenwonende of de overlevende echtgenoot.

Hoe bereken je successierechten?

Succesierechten worden toegekend op het netto geërfde deel, wat betekent dat de activa van de nalatenschap worden afgetrokken van de passiva.

De successierechten worden berekend met behulp van de “netto-activa van de nalatenschap”, die de geërfde activa, zoals bezittingen, delen met de passiva, zoals schulden en leningen.

Een voorbeeld van vermogen: appartement, huis, auto, levensverzekeringspolis, bankrekeningen, aandelen in een bedrijf, enz.

Voorbeeld passiva: hypotheek, begrafeniskosten, autolening, consumentenkrediet, enz.

De belastingdienst kijkt naar de gegevens in de “aangifte van nalatenschap”, een document dat de erfgenamen binnen vier maanden na het overlijden moeten indienen, om alle activa en passiva van de overledene op de dag van zijn overlijden te bepalen.

In de aangifte van nalatenschap geven de erfgenamen, vaak met hulp van een deskundige, de totale waarde van het vermogen van de overledene aan, zoals gebouwen, rekeningen, verzekeringen, schulden, enz., evenals het aandeel van elk van de erfgenamen. De berekening van de successierechten wordt op deze basis uitgevoerd. Bovendien moeten er veel fiscale vermeldingen worden gemaakt.

Zorg ervoor: Er zijn specifieke berekeningsregels die gelden afhankelijk van de regio. Als gevolg hiervan worden in Vlaanderen de successierechten tweemaal in rechte lijn gerekend: één keer op de waarde van de roerende goederen en één keer op de waarde van de onroerende goederen.

Veel gestelde vragen over successierechten

Wat gebeurt er als de overledene voor zijn of haar overlijden woonde in meer dan één gewest?

In principe komen de successierechten toe aan het gewest waar de overledene de afgelopen vijf jaar zijn fiscale woonplaats had. Als bijvoorbeeld de overledene ten minste tien jaar in Wallonië woonde op het moment van zijn overlijden, moeten de erfgenamen de successierechten aan het Waalse Gewest betalen.

Indien de overledene voor zijn overlijden in verschillende gebieden heeft gewoond, moet het gewest worden gekozen dat de overledene de laatste vijf jaar het meest heeft gewoond.

Een voorbeeld: John woonde twee jaar in Brussel en verhuisde vervolgens naar Luik, waar hij tot zijn dood drie jaar woonde. Ook al woonde John in Brussel, er zullen successierechten aan het Waalse Gewest moeten worden betaald.

Zijn er vrijstellingen, verminderingen of andere manieren om mijn belasting te verlagen?

Er zijn voorkeurstarieven voor gezinswoningen, dus de woningen waar u en uw gezin samen wonen. Er zijn verschillende vrijstellingen, verminderingen of toelagen van toepassing, afhankelijk van de regio.

Voor de woning van het gezin:

  • De echtgenoot of wettelijk samenwonende betaalt geen successierechten over hun aandeel in het huis van het gezin.
  • In Wallonië en Brussel hebben kinderen, kleinkinderen en ouders bepaalde voordelige tarieven, hoewel de tarieven minder snel stijgen. In het Vlaams Gewest stijgt het laagste tarief van 3% onmiddellijk naar 9% als het gaat om een roerend of onroerend aandeel van meer dan 50.000€.

Zou het interessant kunnen zijn om bankrekeningen te verwijderen met als doel de successierechten te verminderen?

Het is niet slim om de bankrekeningen van een overledene te verwijderen om de waarde van de erfenis alsnog te verlagen. Bovendien moet de bank de staat van de rekeningen op de datum van de overledene aan de fiscus rapporteren nadat de overledene is overleden.

Het is ook belangrijk om te weten dat er geen bankgeheim meer bestaat als iemand sterft. De belastingdienst heeft dus de mogelijkheid om de rekeningen van een overledene te controleren wanneer zij hiertoe een gegrond vermoeden heeft.

Bovendien moeten alle schenkingen van geld of roerende goederen binnen drie jaar voor het overlijden van de overledene in de nalatenschap worden vermeld. Hetzij om aan te tonen aan de overheid dat er bij leven registratierechten werden betaald op deze schenking, hetzij om alsnog mee te worden belast in de erfbelasting indien er geen registratierechten werden betaald.

Is het verplicht om de erfbelasting zelf te berekenen?

Neen, de belastingdienst zal de berekening op basis van de aangifte maken. Bovendien zal ze beoordelen of de aangifte correct is gedaan in termen van inhoud en waardering. DLP kan u hierbij helpen.

Hoe kan ik de erfbelasting verlagen?

Erfbelasting drukken na het overlijden is niet mogelijk. Dit kan alleen worden bereikt als er reeds acties zijn ondernomen terwijl de persoon nog leeft, en met de hulp van de overledene.

Wie kan mij helpen bij het betalen van de erfenisbelasting?

U kunt onze gespecialiseerde diensten gebruiken als u de kosten van een nalatenschap wilt verlagen. De kosten die u na het overlijden moet betalen, omvatten niet alleen de erfbelasting, maar ook de kosten van de specialist die u inhuurt.

Het alternatief voor de notaris, DLP

De akte bij DLP is altijd Gratis, ook na zes maanden

Het is belangrijk om op te merken dat terwijl andere diensten kosten in rekening kunnen brengen, bij DLP de akte van erfopvolging betreffende overlijdens vanaf 1 april altijd gratis is, zelfs na zes maanden.

Het doel van DLP is om erfgenamen te helpen bij alle fasen van de nalatenschap na het overlijden op een eenvoudige en snelle manier.

We kunnen uw dossier binnen 24 uur in handen nemen om uw aangifte en alle daarmee verbonden procedures te regelen, dankzij ons team van experts in dit gebied en onze diensten op afstand.

Hier kunt u de kosten en voordelen van DLP bepalen: Bekijk de tarieven op https://aangifte-successie.be/tarieven. Er zijn geen administratieve kosten of verborgen extra’s.

Stel uw vragen, geef uw feedback en ontvang hulp

ADRES

Sprinkelestraat 97 3690 Zutendaal

Contactgegevens

info@aangifte-successie.be

+32 477 18 54 53

Maak nu jouw afspraak

Stel hieronder jouw vragen over nabestaandenzorg en successie/nalatenschap aangifte.

DLP - site door subliweb.be