50% goedkoper dan een notaris ->

Wat zijn de notariskosten in Belgie bij een overlijden?

Peter Louwies

09 Jan 2024

Wat zijn de notariskosten in Belgie bij een overlijden? DLP aangifte nalatenschap

De notariskosten bij een overlijden

In de meeste gevallen berekenen notarissen hun tarieven op basis van een percentage van het totale bedrag van het bruto activaf van de erfenis. Dus, hoe groter de erfenis, hoe hoger de prijs. Daarnaast voegt de notaris een aantal variabele “diverse kosten” toe. Deze variabele kosten omvatten tijd, administratieve zoekopdrachten, complexiteit van het dossier en andere gerelateerde kosten. Het bedrag van deze verschillende kosten hangt natuurlijk af van de notaris waar u zich tot wendt.

De notariskosten worden van dossier tot dossier berekend omdat er geen vastgelegd barema is.

Bovendien is het bij het werken op procent niet mogelijk om de totale kostprijs vooraf te bepalen, aangezien de omvang van de activa nog moet worden bepaald en gewaardeerd.

Het berekenen van een vergoeding op basis van een percentage veroorzaakt ook verwarring. Als gevolg hiervan moet dit worden onderscheiden van de erfbelasting, die een belasting is die wordt opgelegd aan het nettovermogen van de nalatenschap en die u aan de overheid moet betalen.

De aangifte van nalatenschap moet u niet overweldigen! Vind uit hoe DLP u kan helpen tijdens het hele proces.

We moeten onderscheid maken tussen twee verschillende concepten als het gaat om de kosten van een nalatenschap.

Op een bepaalde manier:

Erfenisbelasting: Dit is de belasting die wordt betaald aan de Gewesten voor het deel van het vermogen dat een erfgenaam in zijn nalatenschap krijgt. Bekijk onze leidraad over erfbelasting voor meer informatie.

Bovendien:

De kosten van de procedures zijn als volgt: waaronder de kosten die verbonden zijn aan administratieve procedures (rekeningen deblokkeren, het kadaster raadplegen, enz.), evenals de kosten van een notaris of een specialist indien u voor hun dienst kiest (zie onze leidraad over een nalatenschap zonder notaris).

De notaris, niet verplicht om nalatenschap aan te geven

Het is niet verplicht om een testament op te stellen bij een notaris, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht.

Het opstellen van een aangifte van nalatenschap, een verplicht document dat aan de belastingdienst moet worden ingediend en op grond waarvan de erfbelasting wordt berekend, is niet hetzelfde als het opstellen van een notariële akte.

Als gevolg hiervan is het volkomen mogelijk om deze procedure uit te voeren met de hulp van een specialist in plaats van de notaris.

Het alternatief voor de notaris, DLP

Het doel van DLP is om erfgenamen te helpen bij alle fasen van de nalatenschap na het overlijden op een eenvoudige en snelle manier.

We kunnen uw dossier binnen 24 uur in handen nemen om uw aangifte en alle daarmee verbonden procedures te regelen, dankzij ons team van experts in dit gebied en onze diensten op afstand.

Hier kunt u de kosten en voordelen van DLP bepalen: Bekijk de tarieven op https://aangifte-successie.be/tarieven. Er zijn geen administratieve kosten of verborgen extra’s.

Stel uw vragen, geef uw feedback en ontvang hulp

ADRES

Sprinkelestraat 97 3690 Zutendaal

Contactgegevens

info@aangifte-successie.be

+32 477 18 54 53

Maak nu jouw afspraak

Stel hieronder jouw vragen over nabestaandenzorg en successie/nalatenschap aangifte.

DLP - site door subliweb.be